
2021. gadā strauji augošās kuģniecības pārvadājumu cenas padarīja pasaules lielākās kuģniecības kompānijas rentablākas, taču tagad šīs labās dienas ir beigušās.
Pasaules kausa izcīņa futbolā, Pateicības diena un Ziemassvētku sezona – nozīmīgi notikumi seko cits citam, bet globālais kuģniecības tirgus ir atdzisis, un kravu pārvadājumu tarifi galvenajos kuģniecības maršrutos ir ievērojami samazinājušies.
Centrālās un Dienvidamerikas maršruta frakts ir samazinājies no 7000 ASV dolāru jūlijā līdz 2000 ASV dolāru oktobrī, kas ir kritums par vairāk nekā 70%, sacīja kāds jūras kravu ekspeditors. Salīdzinājumā ar Centrālamerikas un Dienvidamerikas pārvadājumu maršrutiem Eiropas un Amerikas maršruti sāka samazināties agrāk. .
Pašlaik pieprasījums pēc pārvadājumiem ir vājš, tirgus kravu pārvadājumu likmes lielākajā daļā jūras transporta līniju turpina pielāgoties tendencei, un daudzi ar to saistītie rādītāji joprojām samazinās.
Ja 2021. gadu raksturoja pasaules ostu darbības pārtraukšana un grūti pieejami konteineri Covid dēļ, tad 2022. gadā situāciju raksturo pārpildītas noliktavas un ražotāju atlaides.
Maersk, kas tiek uzskatīta par globālās tirdzniecības barometru, viena no pasaulē lielākajām konteineru pārvadājumu kompānijām, pirms dažām dienām brīdināja, ka gaidāma globālā ekonomiskā lejupslīde, kas nākotnē samazinās pasūtījumus pārvadājumiem. Maersk prognozē, ka šogad starptautiskais konteineru pieprasījums samazināsies par 2-4%, kas ir mazāk, nekā iepriekš prognozēts. Turklāt konteineru pieprasījums var samazināties arī 2023. gadā.
Iepriekš Pasaules Tirdzniecības organizācija (PTO) paredzēja, ka globālās tirdzniecības izaugsme palēnināsies no aptuveni 3,5% 2022. gadā līdz 1% nākamgad. Tirdzniecības aktivitātes palēnināšanās varētu palīdzēt mazināt spiedienu uz cenu kāpumu, mazinot slodzi uz piegādes ķēdēm un samazinot transporta izmaksas. Tas arī nozīmē, ka ir palielinājusies globālās ekonomikas lejupslīdes iespējamība. Pasaules ekonomika saskaras ar daudzšķautņainu krīzi, brīdināja PTO.
